Please use this identifier to cite or link to this item: http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/5855
Title: Implication du pharmacien d’officine dans l’éducation thérapeutique du patient diabétique
Authors: BOULAMAIZ, Aya
BOUBERTAKH, Hadjer
BOUHADDAD, Maysaa
TIGHA, Amira
Dr. GUEROUI Mehdi
Keywords: pharmacists,
diabetic patients. therapeutic education
Issue Date: 2024
Publisher: Université Constantine 3 Salah Boubnider,Faculté de Médecine
Abstract: Diabetes is a chronic condition that requires high-quality care and therapeutic education to enable patients to manage their treatment, integrate their condition into their daily lives as effectively as possible, and limit the onset of complications. This, requires the contribution of many healthcare professionals, including the pharmacist. The main objective of our work is to determine the involvement of the pharmacist in the therapeutic education of diabetic patients. This is a descriptive cross-sectional study conducted on a sample of 253 dispensing pharmacists, mainly in the 2 wilayas of Jijel and Constantine, over a period from 7 January 2024 to 25 April 2024. Data were collected using an anonymous questionnaire. Our study showed that 93% of pharmacists knew what therapeutic education was, but only 22% defined it correctly. All of them affirmed its necessity in the management of diabetic patients, and 86% said that they practiced it via different advice and recommendations about diabetes and its treatment, despite a multitude of difficulties encountered, the main ones being lack of time, lack of qualified staff, and communication difficulties with the patient. We conclude that TPE in pharmacies has not yet been developed in its true sense, even though it is the best tool to optimize patient care. Pharmacists have a vital role to play in implementing this new approach, which will enable them to move away from a distribution-based approach and enhance the value of their work يعد داء السكري حالة مزمنة تتطلب رعاية عالية الجودة وتثقيفًا عالجيًا لتمكين المرضى من إدارة عالجهم ودمج حالتهم في حياتهم اليومية بأكبر قدر ممكن من الفعالية والحد من ظهور المضاعفات. ويتطلب ذلك مساهمة العديد من أخصائيي الرعاية الصحية، بما في ذلك الصيدلي. الهدف الرئيسي من عملنا هو تحديد مدى مشاركة الصيدلي في التثقيف العالجي لمرضى السكري. ُجريت على عينة من ً، خاصة في واليتي جيجل وقسنطينة، في الفترة الممتدة من 7 يناير هذه دراسة وصفية مقطعية مستعرضة أ 253 صيدلياً 2024 إلى 25 أبريل 2024 .تم جمع البيانات باستخدام استبيان دون تحديد الهوية. أظهرت دراستنا أن 93 % من الصيادلة يعرفون ما هو التثقيف العالجي، لكن 22 %منهم فقط عرفوه بشكل صحيح، وأكد جميعهم على ضرورته في إدارة مرضى السكري، وقال 86 % منهم أنهم مارسوه من خالل نصائح وتوصيات مختلفة حول السكري و األدوية الخاصة به، على الرغم من الصعوبات العديدة التي واجهوها، وأهمها ضيق الوقت والموظفين المؤهلين وصعوبات التواصل مع المريض. نستخلص من ذلك أن التثقيف العالجي في الصيدليات لم يتم تطويره بعد بمعناه الحقيقي، على الرغم من أنه يعتبر كأفضل أداة لتوفير الرعاية المثلى للمريض. للصيادلة دور حيوي في تطبيق هذا النهج الجديد الذي سيمكنهم من االبتعاد عن النهج القائم على التوزيع وتعزيز قيمة عملهم.
URI: http://localhost:8080/xmlui/handle/123456789/5855
Appears in Collections:Mémoires en Pharmacie / مذكرات في الصيدلة

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MPH 24-42.pdfmph24/42743.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.